Przejdź do głównej zawartości

11th World Congress of Bioethics, Rotterdam

Po raz pierwszy miałem okazję uczestniczyć w światowym kongresie International Association of Bioethics. Organizacja świętowała dwudzieste urodziny i z tej okazji zorganizowano zlot w miejscu swojego powstania, w Holandii.

To największa konferencja, na jakiejkolwiek dotąd byłem. Przedstawiono na niej ponad 500 różnorakich prezentacji. Te najważniejsze odbywały się na wielkich sesjach plenarnych. Nie zabrakło bioetycznych celebrytów: Tom Beauchamp, Peter Singer (na zdjęciu), Ruth Faden, John Harris, Baroness Mary Warnock and many others.

Przez wiele lat uznawałem udział w konferencjach za zwykłą stratę czasu i rzadko gdzieś jeździłem. Zmieniłem zdanie radykalnie kiedy zacząłem bywać na kongresach bioetycznych za granicą. Dziś uważam, że nie ma bardziej intensywnego, sensownego i owocnego kontaktu między ludźmi zajmującymi się podobnymi sprawami. Po takiej konferze od razu dostaję wiatru w żagle i powera do roboty. Dla młodych ludzi z naszej części świata to także pewien miernik poziomu międzynarodowej pracy naukowej, do której jeszcze nieco nam brakuje, przynajmniej w mojej dziedzinie. Wciąż dziwi mnie też brak zadęcia wśród "gwiazd", szczególnie anglosasów (jeżeli chodzi o Niemców, to już z tym trochę gorzej). Zaskakujący jest poziom ich zaangażowania. Chłopaki i dziewczyny wierzą w to co mówią i chcą na serio zmieniać świat. Niektórzy mają po 70 lat.


Fajnie jest też utwierdzić się w przekonaniu, że światowa bioetyka ma oblicze liberalne, czasem nieco lewicujące. Zupełnie inaczej przebiegają dyskusje, przesuwa się punkt odniesienia, można skupić się na bardziej zaawansowanych problemach. Nie uświadczysz tam takich, którzy słyszą krzyk zamrażanych zarodków. Oni okopują się w kilku krajach i organizują swoje własne mikrozjazdy, mając poczucie, że prawda zwycięży. W świecie są zmarginalizowani.

Nie ma też lepszego niż udział w międzynarodowej konferze sposobu na utrzymywanie kontaktów międzynarodowych i zapoczątkowanie współpracy.
Z konkretów, które zamierzam zrealizować w najbliższych miesiącach: Skonsultowałem moją tezę z Sorenem Holmem i umówiłem się na przesłanie mu pierwszej wersji artykułu. Podjąłem współpracę z Danielem Strechem, który zamierza badać komisje bioetyczne w Europie, w tym w Polsce. Ustaliłem wstępnie z Eugeniusem Gefenasem wspólną pracę nad projektem powrównującym status pojęcia "vulnerability" w badaniach biomedycznych w krajach CEE. Długofalowy projekt - napisanie książki z Seanem Phillpottem o nauczaniu bioetyki w krajach CEE. Po drodze także wiele małych i mniej konkretnych, z których nigdy nie wiadomo co wyjdzie.

Piszę o tym, bo mój wyjazd był sponsorowany z pieniędzy publicznych.  

Polskę reprezentowało wyłącznie młode pokolenia. Referat miałem ja ("Minors Right to Refuse Participation in Biomedical Research"), Joanna Różyńska i Monika Małek.

PS
Mojego wyjazdu nie sponsorowała firma farmaceutyczna :). Sponsorował go Wydział Nauk o Zdrowiu UJ CM (BTW: po raz pierwszy odkąd tam pracuję). Dwa dni później poleciałem do Pragi na zlot absolwentów programu dotyczącego etyki badań biomedycznych. Napiszę o nim za kilka dni.

Następna konfera IAB w 2014 w Mexico City.

Popularne posty z tego bloga

Klonowanie człowieka

W czasopiśmie Cell zespół naukowców pracujący pod kierownictwem Masahito Tachibany ogłosił, że udało się dokonać transferu jądra ludzkiej komórki somatycznej do ludzkiej komórki jajowej, a następnie uzyskać z utworzonego tą drogą ludzkiego zarodka pluriptencjalne komórki macierzyste [1]. Media ogłosiły przełom w medycynie, zwolennicy apokalipsy wieszczą nadejście Nowego wspaniałego świata…
Jak się klonuje ludzi? Czym jest klonowanie? Klonować znaczy tyle co kopiować. Gdy mówimy o klonowaniu/kopiowaniu człowieka nie mamy jednak na myśli powielania całych ludzkich jednostek. W klonowaniu chodzi o powielanie ludzkiego kodu genetycznego (DNA). Genetyczne kopie to w przyrodzie nic niezwykłego. Bliźniacy jednojajowi to właśnie genetyczne klony – czyli osobniki posiadające dokładnie taką samą sekwencję nukleotyd w swoim DNA. Kolejność nukleotyd w DNA koduje wszystkie wrodzone cechy danego organizmu. Dlatego też bliźniaków jednojajowych żyjących w podobnym środowisku trudno jest odróżnić na p…

Poszukujemy stypendystki/stypendystki do współpracy w projekcie badawczym

Poszukuję stypendysty/stypendystki, najchętniej z ostatniego roku studiów magisterskich lub absolwenta/absolwentkę, którzy dołączą do mojego zespołu badawczego finansowanego przez Narodowe Centrum Nauki. Projekt pt. „Etyka badań biomedycznych z udziałem dzieci. Ryzyko, korzyści i prawa uczestników” dotyczy przede wszystkim etycznych zagadnień związanych z rozwojem leku w onkologii pediatrycznej. Główną metodą są przeglądy systematyczne i metaanalizy. 
Praca od czerwca-sierpnia 2017 (do ustalenia), wysokie stypendium przez 44 miesiące. 
Szczegółowe informacje znajdują się na stronie Narodowego Centrum Nauki pod tym linkiem. Na zgłoszenia czekamy do 23.01.2017. Informacje na temat zespołu można znaleźć na stronie remedy.edu.pl

Sprawiedliwość, efektywność i metodologia w badaniach klinicznych

Na stronie internetowej Interdyscyplinarnego Centrum Etyki UJ został zamieszczony tekst mojego autorstwa pt. „Sprawiedliwość, efektywność i metodologia w badaniach klinicznych".

Tekst ten został zamówiony jako przegląd problematyki. Dotyczy on przede wszystkim rozwiązań metodologicznych, które umożliwiają sprawiedliwe traktowanie uczestników badań klinicznych przy jednoczesnym zapewnieniu wiarygodnych rezultatów takich badań (m.in. adaptacyjnych badań randomizowanych).