Przejdź do głównej zawartości

Czy etyki można uczyć przez internet?



8 września na portalu gazeta.pl pojawił się artykuł dotyczący nauczania etyki przez internet:

"PO: Lekcje etyki on-line. Czy to w ogóle możliwe?

Lekcje etyki wkrótce mogą odbywać się on-line. Zamiast w szkole, w domu i przez internet. Platforma odpowiada w ten sposób na postulat lewicy. Nowatorskie lekcje mogłyby ruszyć już za rok. Na początku w ramach programu pilotażowego, ale potem do specjalnej wirtualnej klasy należałby każdy uczeń z kraju, który nie chce chodzić na katechezę w szkole.

To propozycja, która padła w Platformie i do której wprowadzenia w życie posłowie będą przekonywać niebawem minister edukacji Katarzynę Hall. Ma być też odpowiedzią na postulaty lewicy, która ostatnio wskazywała na to, że lekcje etyki w polskich szkołach to fikcja - dowiedziało się TOK FM.

Etyka nauczana w wirtualnych klasach. Uczeń z kamerą i mikrofonem

Rzeczywiście - w większości szkół takich zajęć nie ma, bo według aktualnych przepisów - by dyrektor placówki je zorganizował - w szkole musi znaleźć się co najmniej siedmiu uczniów, którzy nie chcą chodzić na katechezę. Zdaniem Agnieszki Kozłowskiej - Rajewicz z PO nic tu nie pomoże nawet ustawowe zmniejszenie wymaganej liczy uczniów, np. do trzech.

- Ale pomóc w rozwiązaniu tego problemu mogą zajęcia z etyki prowadzone drogą on-line. Wtedy nie miałoby znaczenia czy na terenie danego powiatu czy gminy jest jeden, dwóch czy trzech uczniów, którzy chcą uczęszczać na lekcje etyki. Wszyscy rozproszeni po różnych zakątkach kraju skupieni byliby w jednej wirtualnej klasie. Stworzylibyśmy faktyczną możliwość uczenia tego przedmiotu - zauważa w rozmowie z TOK FM posłanka Platformy.

Jak zatem w praktyce mają odbywać się zajęcia z etyki przez internet? Według wstępnej propozycji do jej przeprowadzania posłuży stworzona do tego celu specjalna platforma interetowa, na której tworzone będą wirtualne klasy. Uczeń łączyć się ma z nią za pomocą komputera wyposażonego w odpowiednie oprogramowanie, kamerę internetową oraz mikrofon. Zawsze w określonej z góry porze, kiedy mają odbywać się zajęcia. A co z tymi uczniami, którzy nie mają komputera i internetu w domu? - Będą mogli korzystać ze szkolnych komputerów. W każdej szkole jest co najmniej jeden sprzęt wyposażony w internetową kamerę i mikrofon - twierdzi Agnieszka Kozłowska - Rajewicz.

Najpierw pilotaż. Ekspert: To technicznie możliwe

Jak się dowiedzieliśmy, rozmowy na temat takiego rozwiązania mają już niebawem toczyć się w resorcie edukacji. Jeśli na jego realizację zgodzi się minister Katarzyna Hall to w przyszłym roku miałby ruszyć program pilotażowy. Dalej - gdyby wprowadzenie lekcji etyki on-line zakończyło się sukcesem, w Platformie pojawiają się kolejne wizje z wykorzystaniem takiego sposobu nauczania. - Wyobrażam sobie wirtualne lekcje z filozofii czy innych rzadkich dodatkowych zajęć, do których chętni uczniowie są rozproszeni terytorialnie - snuje wizję posłanka Kozłowska-Rajewicz.

- Tego typu program jest możliwy do zrealizowania - przekonuje Jarosław Lipszyc, prezes Fundacji Nowoczesna Polska i dowodzi: - Według badań ok. 90 proc. rodzin, gdzie uczą się dzieci ma dostęp do komputerów i internetu. Ci, którzy nie mają dostępu do nowoczesnych technologii to kilka procent. Ten problem trzeba rozwiązać. Takie nauczanie jest już teraz technicznie wykonalne - dodaje ekspert.

SLD: Uczmy on-line także religii

Tymczasem politycy SLD, którzy postulują o wyprowadzenie religii ze szkół, krytykują propozycję. - No to w takim razie nauczajmy także religię on-line. Księża czy katecheci bezpośrednio z kościołów mogliby łączyć się z internetem i nauczać. W ten sposób spełniłby się nasz postulat - zauważa Tomasz Kalita, rzecznik prasowy Sojuszu. - PO chce w ten sposób uciec od dyskusji na temat religii w szkołach - dodaje.

Łukasz Antkiewicz"


Czy nauczanie etyki przez internet ma sens?

Sam biorę udział w dwuletnim programie dotyczącym etyki badań naukowych. Projekt ten nazywa się Advanced Certificate Program. Research Ethics in Central and Eastern Europe.

Składa się on z kilku bloków, w skład których wchodzą dwa kilkunastodniowe zjazdy (on-site seminars), projekt praktyczny, wyjazd na konferencję z prezentacją projektu praktycznego i, przede wszystkim 30 tygodni dyskusji on-line (trzy potężne, dziesięciotygodniowe bloki tematyczne, każdy tydzień to nowy temat). Dyskusje odbywają się z użyciem platformy Blackboard i opierają się na dostarczonych co tydzień tekstach i plikach wideo. Przebiegają na trzech lub czterech forach dyskusyjnych. Tydzień kończy się przeważnie koniecznością napisania krótkiego wypracowania.

Jest to jeden z najlepszych programów edukacyjnych, w których brałem kiedykolwiek udział. "Distance learning" zaś to chyba najbardziej efektywna metoda nauki. Dlatego popieram projekt nauki etyki przez internet. Choć uczestnicy kursów internetowych powinni mieć szansę najpierw poznać się w realu.

Więcej na temat Advanced Certificate Program. Research Ethics in Central and Eastern Europe można znaleźć na stronie: http://www.researchethicseurope.com/
Wkrótce nastąpi kolejny nabór na kurs.

Popularne posty z tego bloga

Klonowanie człowieka

W czasopiśmie Cell zespół naukowców pracujący pod kierownictwem Masahito Tachibany ogłosił, że udało się dokonać transferu jądra ludzkiej komórki somatycznej do ludzkiej komórki jajowej, a następnie uzyskać z utworzonego tą drogą ludzkiego zarodka pluriptencjalne komórki macierzyste [1]. Media ogłosiły przełom w medycynie, zwolennicy apokalipsy wieszczą nadejście Nowego wspaniałego świata…
Jak się klonuje ludzi? Czym jest klonowanie? Klonować znaczy tyle co kopiować. Gdy mówimy o klonowaniu/kopiowaniu człowieka nie mamy jednak na myśli powielania całych ludzkich jednostek. W klonowaniu chodzi o powielanie ludzkiego kodu genetycznego (DNA). Genetyczne kopie to w przyrodzie nic niezwykłego. Bliźniacy jednojajowi to właśnie genetyczne klony – czyli osobniki posiadające dokładnie taką samą sekwencję nukleotyd w swoim DNA. Kolejność nukleotyd w DNA koduje wszystkie wrodzone cechy danego organizmu. Dlatego też bliźniaków jednojajowych żyjących w podobnym środowisku trudno jest odróżnić na p…

Poszukujemy stypendystki/stypendystki do współpracy w projekcie badawczym

Poszukuję stypendysty/stypendystki, najchętniej z ostatniego roku studiów magisterskich lub absolwenta/absolwentkę, którzy dołączą do mojego zespołu badawczego finansowanego przez Narodowe Centrum Nauki. Projekt pt. „Etyka badań biomedycznych z udziałem dzieci. Ryzyko, korzyści i prawa uczestników” dotyczy przede wszystkim etycznych zagadnień związanych z rozwojem leku w onkologii pediatrycznej. Główną metodą są przeglądy systematyczne i metaanalizy. 
Praca od czerwca-sierpnia 2017 (do ustalenia), wysokie stypendium przez 44 miesiące. 
Szczegółowe informacje znajdują się na stronie Narodowego Centrum Nauki pod tym linkiem. Na zgłoszenia czekamy do 23.01.2017. Informacje na temat zespołu można znaleźć na stronie remedy.edu.pl

Sprawiedliwość, efektywność i metodologia w badaniach klinicznych

Na stronie internetowej Interdyscyplinarnego Centrum Etyki UJ został zamieszczony tekst mojego autorstwa pt. „Sprawiedliwość, efektywność i metodologia w badaniach klinicznych".

Tekst ten został zamówiony jako przegląd problematyki. Dotyczy on przede wszystkim rozwiązań metodologicznych, które umożliwiają sprawiedliwe traktowanie uczestników badań klinicznych przy jednoczesnym zapewnieniu wiarygodnych rezultatów takich badań (m.in. adaptacyjnych badań randomizowanych).